Kawan2

Rabu, 28 September 2011

Sambal Tumis Mentarang + Petai

Sepanjang laluan dari Sabak Bernam ke Tanjung Karang, aku tengok banyak betul orang jual Mentarang. Dulu aku pernah try menatang nih, ade orang jual kat pasar malam Paya Jaras. Tapi banyak pasir kat isik die, nak makan pun tak selesa.

Mentarang (gambar ihsan Google)

Pastuh, ari tuh aku tengok kat Jalan2 Cari Makan episod Serina kat area Sekinchan. Orang2 kat sane kate Mentarang ni sedap kalo masak sambal tumis ngan petai....Tengok diorang makan, meleleh jap huhuhu. Kebetulan opis mate aku pun orang sane, aku tanye la pasal mentarang ni ngan pasal pasir2 tu. Die kate, mentarang tuh, kalo nak cuci bukan cam kerang ke lala ke atau yang seangkatan dengannye. Pendek kate (bukan panjang yang kate ye!), nak cuci tu kene ade mazhab lain.

Aku pun suruh la en suami berenti kat tepi jalan n beli mentarang, pasal dah terliur teringatkan si serina makan Mentarang dengan penuh nikmat & penuh ke'best'an. Kat kedai tu, aku tanye la care2 nak bersihkan bende ni. Rope2nye, kat belakang isik mentarang tu ade cam tanduk yang senang pecah. Patutla dulu aku makan cam ade rase pasir2.

Memula nak cuci tu, aku kene kopek dulu kulit mentarang, Nak kopek pun ade carenye,bukan kopek cam kerang tu. Kopek secara bersilang, pastu carik bende tanduk tu, keluarkan. Pastuh basuh la mentarang tu satu2 kat bawah air. Nak buat tu memang senang, tapi........bile dah beli sekilo tu, sejam lebey jugak baru selesai cuci....huhuhu. Pengajaran: Lengkali, sila beli mentarang yang saiz besar, jadik cepat la cket proses cuci2 servis nih.

Selesai cuci, aku pun masak la mentarang ni ngan sambal tumis petai.....hasilnye, marbelles, you allll.


Slurppppp

MiMi "2" ADIA yang wat kesimpulan, lala, pepahat, lokan dan seangkatan dengannye sesuai dimasak sambal tumis petai.

2 ulasan:

aliaaroslan berkata...

kak shiema kne buat post bergambar cara-cara nak bersihkan mentarang. hihi

Shiema berkata...

@aliaa: huhuhu, mase bersihkan mentarang ari tu, dok sorang2 je kat dapur. Orang lain sibuk, jadik x de sesape la yg nak tolong snapkan gambo.
Kene tunggu jumpe mentarang lagi la baru bole post.