Kawan2

Rabu, 16 Februari 2011

New Job

Finally…………setelah 4 bulan tanam anggur, ade gak kampeni yg sudi bagi aku kije. Dolu2, sebelum ni ade satu lagi kampeni offer kat jalan kebun, klang. Gaji dah la beshhh, dekat plak ngan umah (7km je….jimat minyak n tol, tak perlu jadik gorgon kat traffic jem). Sahih la aku yippi2 yeay2 kan….Memule tu diorang kate stat kije bulan doblas. Pastu last2 minit postpone plak ke bulan 1, alasannya pegawai hr tu asik x de je kat opis. Die kene travelling banyak tempat. Pastu katenye postpone lagi, masuk kije minggu kedua bulan satu. Diorang plak, siap janji bulan bintang n pesan jangan carik kije lain. Aku pon stat la daftar n anta Adia 1 ngan Adia 2 ke taska sejak awal bulan lagi. Sekali, bile aku pegi je sane……memang ado la. Diorang plak terkezut aku datang nak kije. Ade misscommunicate la plak antara diorang tu. Ape2 pun, aku diberi training gak for half day tu, pastu diorang suruh aku balik n tunggu diorang call. Tunggu punye tunggu, takde plak sesape call, sudahnye hujung bulan tu, aku call diorang. Diorang kate kene tunggu plak changing board kampeni tuh, resultnye 2-3 hari lagi. Mak aih, asik kene tunggu je ni, biar betul. Dah la aku rugi dekat 400 henggit baya duit taska Adia 1 ngan Adia 2 untuk bulan Jan. Lepas 2 hari komdian, aku pun call diorang balik. Malang betul la. Ade ke patut, diorang kate tak tahu bile actually date aku start kije, pasal pegawai hr yang tukang sign tu dah letak jawatan. So, selagi tak de pegawai hr baru, selagi tu la aku tak bley stat kije. Ape la, name je kampeni beso, tak professional sungguh la. Sesie je aku tunggu 2 bulan, tapi hampagas.

Aku search lagi kat tenet kalo2 ade kije kosong kat mane2. Lepas cuti raye cine ari tu, aku ade jupe kije part time untuk data collector mapping. Aku pun terus call, n bile tau aku ade background mapping n gis, terus dapat offer jadik fulltime. Tapi bukan untuk data collector, jadik gis database. Bakal bos aku time tuh suruh aku datang ofis kat ttdi besoknye. Walaupun die offer gaji kecik je, aku tak kisah sangat, janji aku ade kije. Hutang dah bertambun tak bayo nih.

Besok paginye aku g sane, n terus die suruh duduk wat kije….hahaha. Tak de langsung formal info pasal rules of company. Aku plak naik segan asik tanye die, time opis hour bile, rest bile, tempat semayang kat ner. Yela….nampak cam remeh plak tanye mende2 tuh. Kampeni ni kecek je. Cam freelance pon ade. Untuk data collector, bos aku besenye amik budak part time. Key in n proses data, sumenye die yang buat sorang. Oleh sebab dah tak larat wat kije sorang2, tu yang amik aku kije fulltime tuh. Bos aku ni modern India pasal memang dok kat PJ dari mude2 lagi. So, agak open minded cket n hormat gak la kat aku as a muslim. Pasal semayang ke atau pasal halal haram makanan, memang die tak de masalah n boleh kompromi.

Memule masuk opis aku kene duduk satu bilik ngan bos. Dah la time tu tak de orang kat opis. En suami bile tau macam tu, terus cuak nak mampos….punyele banyak soal, Tanya itu, tanya ini. Bos tu mude ke tua, da kawin belum, Nampak cam menggelenyal tak? Huhuhu….yela, sape tak risau. Ape yang aku boleh buat just hati2 n piker +ve je la…n Alhamdulillah, tak de pape yang buruk pun.

Masuk minggu kedua, opis pindah ke jalan bangsar. Oleh kerane jauh + sengkek + taim kije fleksible hour, aku decide naik bas jela. Lagi pon, bas kat umah aku tu memang lalu betul2 depan opis. Masuk je opis, walaupun kecik, aku dapat bilik sorang2….mwahaha. Aku jadik bos kecik kat ctu….kunci pon bos bagi aku pegang. Kije aku pon wat mase ni senang je, tak sesusah aiskepal yang dah tinggal sejarah tu. Oleh sebab senang je, gaji pun senang je la nilainye……hihihihi


MiMi “2” ADIA yang terkial2 naik bas lepas bertahun2 tak naik 

Tiada ulasan: