Kawan2

Selasa, 27 Disember 2011

Brunch Kambeng chopppp

Lamenye dah tak makan kambeng, so kelmarin aku decide nak breakfast kambeng chop.....Sudahnye bukan breakfast lagi dah, tapi pospon jadik brunch.


Kali ni aku letak resepi untuk kambeng chopp nih....Resepi sendiri yang ala2 belasah campak2 gitu. mwahahaha......Yang pasti bila makan x perlu gravy (eh,betul ke aku eja nih?) lagi dah. Ngap camtu je.

Bahan2 wajib:
Mestilah kambeng....biasenye aku amik lamb shoulder. Kalo tak de lamb, mutton pun ok. (Tak tau pe different 2 menatang nih)
Bawang - potong 4
Kentang - potong 4
Cili merah - cincang
Capsicum - hiris / cincang
Baby carrot

Bahan2 marinated:
Rempah kari daging
Sos lada hitam
Kicap manis - 1 sudu makan
Rosemary  - 1 sudu makan. (Lebey cket pun ok. Aku suke letak bebanyak)
Thyme - 1 sudu makan. (Yang ni pun aku suke letak banyak)
Garam
Gula

Cara2:
1. Satukan bahan2 marinated. Aku tak reti la nak sukat2 bende nih, so aku main campak je. Yang pasti rempah kari ngan sos lada hitam mesti banyak.Agak2 la kalo 5/6 ketul kambeng tu dalam suku botol sos lada hitam ..Yang lenlain tu secukup rase jer.
2. Gaul bahan marinated ke bahan2 wajib. Perap dulu beberapa jam. Paling cepat n tak sabar aku perap 1 jam je. Kalo nak beshhh sila perap semalaman kat petiais.

Kambeng yang telah dimarinated

3. Susun semua bahan kat atas tray. Tabur lagi rosemary kat atas kambeng n bakar 180C selama 45 minit.
 
Kambeng yang dah diperap n ready for roasted
 
Tadaaaa!!!!


MiMi "2" ADIA

Tiada ulasan: