Kawan2

Isnin, 24 Januari 2011

Aiskepal

Kali ni aku nak ceritera nape aku da x kije lagi dah….Dolu2, abis je degree, aku nganggur dekat 6 bulan. X de kampeni pun yg nak amik aku kije. Maybe sebab time tu aku da kawin kot. Akhirnye dah puas ke sane sini, akhirnye aku kije kat kampeni yg bernama aiskepal.

Tahun pertama aku kije kat situ memang best walaupun agak sibuk nak kejar dateline. Ade bonus, bos belanje makan dinner kat restoran yg ade class, sebulan sekali dapat makan2 (pizza, satay kajang, big apple), pastu x de masalah bayar OT. Tapi tahun ni jugak aiskepal kene serbu n kene saman kat mahkamah….masih lagi x de resultnye sampai le skrg, jadi x bley cerite lebey2 kat cni nape kene saman. Ape2 pun org2 dlm bidang ni 1Malaysia da tau crite ni tapi dlm bnyk versi gakla

Tahun kedua still ok lagi, walaupun da x de dinner, bos ade wat ganjaran untuk the best worker of the month. Walaupun die buat dlm 2 bulan je, wajibla aku yg dapat award tu utk 2 bulan tu. Hadiah die mestilah $$$$. Makcik kayooo time tuh. Tapi yg x bestnye, dulu bos aku janji nak tukar status aku jadik pekerja tetap lepas 6 bulan, tapi baru skrg nak wat camtu. Macam2 alasan die bagi. Lepas sorang warge aiskepal blah dengan alasan x tukar status die, barulah bos terkial2 tukar status aku. Tu pun die simpan surat lantikan n kenaikan gaji dlm 3 bulan…..tapi yg bestnye, aku dapat plak kenaikan gaji yg tertunggak 3 bulan tu sekaligus…sekali lagi makcik kayoooo. Time ni jugak aku mengandung n lahirkan Adia 2

Tahun ketiga macam ade problem je, tapi bos pandai coverline. Alasannye da beli n pindah opis baru yg gah gak tempat die, so x bole la nak joli2 cam dolu2. Tahun ni pun da x de bonus n OT …..seyes kitorang sedey gile. Tahun ni gak warga aiskepal makin berkurang. Sumenye cabut lari, sama ada cara baik atau cabut camtu je….nape diorang blah camtu je? Ha…bos aku ni akan menyusahkan manusia2 yg nak berenti nih. Yang paling fofuler adalah dapat gaji separuh je, tu pun lambat. Ade gak yang x dapat langsung diorang punye elaun …huhuhu. Kesian pun ade. Ape yg pasti, sesape yg dah kluar dari aiskepal ni, mesti lepastu kerja baru diorang akan bertambah best terutamanya tang gaji

Tahun keempat….bahang2 kampeni ni nak lingkup da ade. Walaupun tetiap bulan bos bayar gaji, tapi kekadang lewat, kwsp plak potong tapi bile cek ngan kwsp, die x carum plak. Puas da aku carik keje sane sini, tapi skop bidang aku memang x bnyk kampeni offer kije. Kalo ade pun kampeni kecik2 yg biasenye nak amik fresh graduate. Kalo ade pon, jauh bebeno, belah2 ampang, gombak, bangi, segambut. Haish, x terkejo rasenyer. Wajibla kos minyak ngan tol melambung tinggi nanti. Daripada seramai2 umat kat aiskepal, akhirnye tinggal 11 org je…Kalo dulu penuh 2 parcel ofis, sekarang ni hanya muat dekat ½ parcel je. Tupun kitorang kene pindah n duduk dekat2.

Akhirnye bende yg aku ngan 10 org lain takut pon jadik jugak. Lepas 2 minggu bos x masuk opis n x bayar gaji utk bulan 9, kitorang dapat satu notis yg diberi melalui e-mel. Notis tuh bg tau aiskepal akan direhatkan operasinya selama 2 bulan atau lebih atau sehingga diberitahu kelak bermula esok…..whattttttttt!!!!!!!!!!!!Terduduk kitorang time tuh. Keje x de, gaji x de, da la time tu baru je lepas raye. Wajibla nak pakai bnyk duit kan

Aku ngan kengkawan report la pasal bende ni kat Jab Buruh Subang Jaya (JTK). Memang seksa rasenye naik turun –naik turun ke sane, dah la x de duit. Memule tu, pihak JTK memang ok, pastu x lame komdian, diorang pun wat hal gak….Kalo ikutkan hal kecik je, tapi disebabkan terkejut n emosi kitorang yg still kacau bilau, aku tulis kat sokkabo utusan. Puncenye, ade wakil kitorang datang jupe pegawai utk sebutan kes mcm yg dijadualkan. 3-4 hari komdian, tetibe pegawai tu tepon. Die tanye nape x de wakil yg datang jupe die, pastu siap ugut nak tutup kes. Apekejadahnye diorang nak wat camtu. Wakil yg datang tu dah la buang masa, tenaga dan duit (da la x de duit) utk jupe pegawai tu. Tu yg terlebey emosi tuh. Bile da kuar sokkabo, terkejut berukla la diorang, n x pasal2 aku kene ngadap pengarah JTK. Diorang x puas hati la pasal aku ngadu x ikut prosedur. Tapi lepas same2 mintak mahap n berbincang dari hati ke hati, baru la kes aiskepal ni berjalan lancar.

Sekarang ni aku ngan kengkawan tgh tunggu bayaran setengah bulan. Yang setengah lagi da dapat…fresh from oven lagi time nih….. hahaha. Alhamdulillah, akhirnya perjuangan aku ngan kawan2 berjaya gak. Status terbaru aiskepal setelah disahkan pegawai JTK, adalah tutup terus aka lingkup.

Sekarang ni aku tengah ligat carik keje…susahnye, even kerani pun x de org nak bagi huhuhu.




MiMi “2” ADIA yang asyik sabar, sabar, sabar….bile kije  nak datang ni?

8 ulasan:

aliaaroslan berkata...

wah, penuh onak dan duri tuh.. terharu rasa baca.. jadi lecturer nak? hehe

Shiema berkata...

aliaa: hehehe...bukan x nak jadik lecture, x de bakatla

aliaaroslan berkata...

boleh asah tu. sila prektis dengan adia 1 & 2 dulu. hehe..

Shiema berkata...

aliaa:uish...da abis prektis da, terutamanye kat adia 1. Menyebabkan diriku bertukar jadik kaler ijau n kadang2 jadik raksasa gorgon...argh

Mohd Bakery berkata...

Jodoh aku dgn aiskepal xsampai setahun...huhuhuh


THE FACE YOU CAN TRUST:
Mohd Bakery,
PruBSN Takaful Consultant.

Shiema berkata...

bakery: abis tu ko nak rujuk balik ke ngan aiskepal?

Mohd Bakery berkata...

Hahahaha...tu cari NAHAS namanya kalu rujuk balik. Aku setia ngn PruBSN Takaful...better PAY, better BONUS.....lg bnyk dari gaji Soo BG tu.

THE FACE YOU CAN TRUST.
Mohd Bakery,
012-9292920
PruBSN Takaful Consultant.

Shiema berkata...

bakery: wa...pakcik kayo nih. bile nak belanje?