Kawan2

Isnin, 28 Februari 2011

Eksperimen kapkek

Cuti minggu nih, aku bereksperimen wat kapkek. Dah lame rasenyer x bersilat ngan tepung. Memula aku wat red velvet kapkek. Dolu2 aku selalu tertanye2, kek red velvet tu hape? tengok gambo, merahnye kemain lagi. Baru2 ni, aku dapat resepi kapkek nih....Kapkek red velvet ni, gune banyak susu cair n of course la gune bnyk kaler merah. Satu bahan yang first taim aku jupe bile wat acuan kapkek / kek / biskut yang diguna untuk wat red velvet ni adalah cuka. Tapi guna cket jela. Ape motifnye, aku pun tak tau. Sebagai murid yang baik, aku follow je la resepi tuh....tak banyak tanye langsung. Tapi at the end, macam tak jadik jer. Walau ape pun, rasenye memang sedap. Kapkek ni definitely sentiase dalam mulut Adia 1 n Adia 2. Aku rase, aku kene wat adjustment cket kat resepi ni.

Kapkek kedua yang aku buat ialah kapkek karot berwalnut. Sebelum ni ade gak wat kek karot, tapi agak oily. Walaupun oily, kek tu agak lembap n aku suke kek karot yg lembap2 nih. Kali ni aku wat resepi lain plak. At the end, ok...tapi terlebih pukul kot pasal terlebey naik. Kali ni tak oily n cantik + sedap yang bole tahan tapi tak moist la plak. mcm jadik kek span karot plak.



Kapkek ni patutnye kene letak topping cream cheese. Itu je combination yg sesuai utk kek nih. Aku memang tak pernah jupe org wat topping kek karot ngan buttercream / choc ganache. Even kalo fondant pun, mesti letak dulu cream cheese. Oleh karena aku x berape suke cream cheese, aku biar kosong jela. Yela, yang nak makannye pon aku, en suami bersama2 Adia 1 dan Adia 2.


MiMi "2" ADIA yang suke tengok Adia 1 & Adia 2 berebut2 makan kek

Tiada ulasan: