Kawan2

Khamis, 25 Ogos 2011

TGI Friday's (Thanks God, It's Fridays)

Entry kali ni aku nak kupas cket pasal restoran nih. Aku tak pernah pun masuk / kepingin nak makan kat ctu. Tapi mengenangkan dulu ramai kengkawan yang ajak makan kat ctu. Tapi mase tu aku memang dah tau yang restoran ni x de status halal + ramai yang dah cerite kat aku yang makanan kat ctu dicampur ngan wine. Ade jugak aku nasihatkan kengkawan yang suke makan kat ctu. Tapi bagi diorang mudah je. Diorang kate, "ala...memang la ade wine. Tapi nanti kite mintakla diorang masak tak letak wine". Tapi diorang tak pikir ke, even makanan yang diorang order tu tak campur ngan wine, segala pinggan mangkuk periuk senduk tu tetap ade sisa2 wine.....huhuhu

Baru2 ni aku dapat email pasal restoran ni....Aku lampirkan kat bawah. Aku harap sangat kepada kengkawan yang berfahaman camni (segalanye mudah) boleh amik iktibar ye!!!!



Subang Parade, Subang
 
Sudah berapa ramai umat Islam yang menelan makanan di sini.
Sudah berapa ramai umat Islam ‘berbuka puasa’ di sini dengan Menu Ramadan yang dihidangkan.

Dan bagi mereka yang pernah makan di sini samada di bulan Ramadan atau hari-hari lain, sudah terang-terang berlaku penipuan dalam gambaran halal yang diberikan.
Kerana restorn makanan barat ini, memang telah diketahui menghidangkan arak di dalam menunya, malah arak boleh dilihat dengan jelas di dalam premis ini.

Mana mungkin dikeluarkan sijil halal oleh pihak berkuasa kepada premis sebegini.
Malangnya, demi menjaga standard,imej ataupun maukan kelainan, umat Islam sanggup memejamkan mata, memekakkan telinga – bedal apa sahaja yang terhidang.
Serbuan dilakukan oleh Unit Aduan Halal Jakim bersama KPDNKK berikutan aduan awam yang mendakwa terdapat keraguan dalam hidangan Buffet Ramadan di situ.

Menu makanan bercampur arak Jack Daniels – ada logo halal lagi…

Hasil pemeriksaan didapati bahawa restoran tersebut ada menawarkan menu utk berbuka puasa walhal restoran tersebut statusnya adalah tidak halal.
Lebih mengejutkan lagi terdapat pada menu utama Logo halal JAKIM dan ditampal logo tersebut pada semua hidangan yang tidak halal.
Menurut maklumat wakil syarikat, restoran tersebut telah beroperasi sejak 15 tahun lalu dan memang menyediakan makanan yang tidak halal yang mengandungi alkohol atau dimasak dengan arak.
Penolong Pengarah Cawangan Halal KPDNKK, Ismail Hamzah berkata, Syarikat tersebut telah menggunakan perbahasaan halal dan menggunakan logo halal JAKIM tanpa sijil Halal yang sah.
Penggunaan terma Buffet Ramadan atau Menu berbuka puasa boleh mengelirukan pengunjung yang beragama Islam dan ada yang telah menjamu selera dengan memakan makanan yang tidak halal.
Menurutnya, dalam pemeriksaan rapi yang dibuat mendapati makanan yang disediakan seperti daging dan ayam di rendam dan dicampur dengan arak dan di peram.

 
Pemeriksaan lanjut di bahagian dapur restoran menemui beberapa botol wain masakan yang digunakan oleh chef sebagai bahan dalam masakan.
Chef bukan beragama Islam berkenaan mengaku mencampurkan wain terbabit ketika memasak juadah yang turut disajikan di dalam hidang bufet Ramadan dan turut mengaku memasukkan kicap mengandungi alkohol di dalam kebanyakan masakannya yang dianggap sebagai perisa tambahan bagi menyedapkan masakan.
Pemeriksaan lanjut turut mendapati berlaku penyalahgunaan logo halal Jakim apabila logo terbabit sengaja dicetak pada lampiran menu yang diedarkan kepada pelanggan,dan mendapati semua helaian katalog ,menu yang ditawarkan restoran terbabit sengaja diletakkan logo halal Jakim palsu.

Antara bahan mentah tidak halal dan mengandungi alkohol

Jelas, pemilik restoran tidak pernah memohon sijil halal dan pihak Jakim pastinya tidak akan membenarkan logo terbabit diguna pakai berikutan restoran berkenaan turut menawarkan arak kepada pelanggan.
Restoran benar-benar cuba memanipulasikan logo halal Jakim selain mengeksploitasi bufet Ramadan resipi `arak’ bagi mengaut keuntungan lebih.
Susulan penemuan mengejutkan itu, semua katalog yang mempunyai logo halal Jakim palsu berkenaan selain risalah iklan berkaitan bufet Ramadan ditawarkan dirampas.

Pengurusan restoran diberikan notis berdasarkan kesalahan dilakukan kerana memalsukan logo halal Jakim
Antara bahan utama untuk pemeraman – red wine


MiMi "2" ADIA

2 ulasan:

aliaaroslan berkata...

diorang yang pergi pon tau halal haram. saje je tu.

Shiema berkata...

@aliaa: yg x tahan nye, ari tuh adia ajak masuk sebab nampak ramai muke2 melayu + pakai tudung kat dalam tu....huhuh