Kawan2

Isnin, 19 Mac 2012

Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Selangor

Refer pada post aku yang dulu pasal aiskepal & JTK kat Subang Jaya.....kali ni aku nak bagi tau end of the story. Untuk berurusan ngan orang gomen kat JTK Selangor ni memang macam bangang dan memerlukan kesabaran tahap gaban. Aku cuba memahami yang mereka ni ada banyak kes yang perlu diselesaikan yang mana mostly nyer adalah yang tertunggak (ala...macam kes kat mahkamah la, berapa banyak tertunggak da...). Tapi care diorang kerja tu macam acuh tak acuh je (gune perkataan lembab nampak melampau sangat pulak kan), tu yang selalu membara je hati ni.

Setelah kejadian aduan aku kat Utusan Malaysia & face 2 face dengan Pengarah JTK Selangor akibat kecuaian seorang pegawai JTK yang sangat-sangat menjengkelkan hati kami yang sedang dilanda tekanan emosi yang sangat tinggi......dan juga setelah mendapat bayaran separuh gaji. Setiap email pertanyaan status terkini pada pegawai JTK yang berkenaan, En Rosli memang tak pernah berbalas. Bila telefon, kalau tak sibuk mesti tengah cuti. Lepas berbulan-bulan cam tu jugak, aku cc je terus email tu dengan historynye sekali ke semua JTK termasuklah bos besar diorang. Tak lame pastu, reti pulak die membalasnye....ceh, ingatkan buta IT tadi.

Lepas aku bla bla bla banyak kali dengan En Rosli ni ditambah pulak member senasib aku, Yana rajin ke pejabat JTK, finally aku dapat khabar gumbira yang si Soobengong tu akan bayar final payment. Jadi aku hebahkan berita gumbira ini kepada x-aiskepal yang terlibat supaya diorang boleh collect cek dekat pejabat JTK dengan segera. Bila collect cek tu, biasenye pihak JTK akan suruh kita sign, tanda kita dah terima cek tu. Ade 2 dokumen yang aku kene sign. Lepas sign dekat dokumen pertama, tetiba aku teringat something....si Soobengong tu bukannye betul sangat, gaji kitorang dulu pun die suke-suki je potong. Aku cek balik dekat list gaji yang aku patut terima dan.....betullah tekaan aku, short 200 lebey tu. Aku tanye kat kerani cek tu pasal bende ni, tapi die kate jumlah tu betul. Aku keluarkan list gaji yang JTK keluarkan bagi kat aku....terkedu die. Die kate die akan rujuk En Rosli tu. Aku pun yo yo or la tunggu. The best partnye, En Rosli tu tak keluar pun jumpe aku....just pesan je kat kerani cek tu...sign je dulu, nanti yang short tu kire lepas ni pulak. Walaupun hati tak berape best + aku memang nak pakai duit, terpaksalah aku sign. Bile aku tanye dekat member-member seangkatan, diorang pun same short jugak. Bengang gile diorang mase tuh...

Bila aku balik, aku cuba follow up kes ni pada En Rosli. Mula-mula tu ade respon. Si Soobengong tu sebenarnye salah kira n tak perasan sangat. En Rosli ni plak tak ingatkan die pasal tu, jadi Soobengong ni tak nak bayar sebab die ingat die kene bayar bende lain yang tak termasuk dalam tuntutan. Lepas tu, semua email-email aku dah tak berbalas. Senyap je even aku cc kat bos-bos diorang. Maybe bagi diorang case closed pasal sume orang dah sign dokumen.....JTK ni memang buat kerja sambil lewa. Jadi dah takde harapan la nak tuntut gaji kami yang short tu. Sakitnye hati Tuhan je yang tau....So kawan-kawan x-aiskepal sekalian, sorry guys....takat ni jelah yang mampu aku buat.  


MiMi "2" ADIA yang akan tuntut kat akhirat diatas ketidak amanahan / kecuaian pegawai JTK yang terlibat.

Tiada ulasan: