Kawan2

Ahad, 29 Januari 2012

Tukar MyKad

Since dah tak tau ape nak buat time cuti-cuti gini, tetibe je aku dapat idea untuk renew MyKad aku yang dah rosak tu. Lagipun baru-baru nih JPN ade umumkan yang diorang dah keluarkan MyKad baru stat bulan Jan tahun ni yang mana lebih bagus & tahan lasak (tengok jela nanti tahan lasak ke tak)....orang ramai digalakkan bertukar kepada MyKad baru nih. Untuk bulan pertama ni, semua MyKad baru hanya akan diproses di cawangan Putrajaya & Shah Alam. Cawangan-cawangan yang lain kabarnye akan bermula pada Feb ni.

Pepagi buta aku dah keluar rumah menuju ke Plaza Masalam. Ingatkan diorang bukak kol 8, jadik aku sampai kat sane dalam 7.55 pagi. Rope-ropenye diorang dah stat bukak kol 7.30 lagi....gile awal....Memule tu, aku g tingkat 7 pasal dulu aku buat IC kat situ. Rope-ropenyer untuk buat MyKad baru harus turun ke tingkat 6. Sampai kat sane, rase seronok pasal tak nampak orang beratur....mestilah tak payah tunggu lama kan? Sekali aku dapat nombor yang ke 64 daaaa, dengan kene menunggu lagi 50 giliran. Aiseh, tertipu suda....camne nih, nak g sarap dulu ke tak. Tapi bile aku tengok, kaunter yang bukak tu agak banyak dan cepat, aku decide tunggu jela. Yang buat lambat kat kaunter tu bile mana sampai giliran untuk budak-budak yang baru nak buat MyKad untuk pertama kali. Kalo yang nak renew macam aku nih, memang cepat giler.

Lepas 40 minit tunggu, barulah nombor aku dipanggil. Kat kaunter pertama tu, just kene cek cap jari kiri kanan, bayar 10 hengget & tunjuk MyKad untuk petugas kaunter tu cek data & decide MyKad tu dah rosak ke atau masih elok lagi. Since aku nye dah rosak teruk, die keluarkan IC sementara untuk aku. Lepas tu aku tunggu lagi dalam 10 minit untuk kaunter gambar. Ambik gambar pun kejap jer, n petugas JPN tu bagi tau, aku nye MyKad baru boleh ambil besok, tapi kene call dulu lah.

Aku nasihatkan sesape yang nak buat tu datang la awal sebab, dalam kol 8 lebey tu, orang ramai dah stat serbu JPN sampai beratur panjang. Tapi bile aku dah selesai kat kaunter gambar, dah takde orang que ambil nombor pun. Aku jeling-jeling jugak kat nombor yang orang ramai que panjang tadi...mak aih dah dekat 3 ratus ....sah balik dulu, petang nanti baru datang.

Besok petangnye, lepas aku call JPN untuk pengesahan My Kad aku dah siap ke belum, aku terus ke sana semula. Lepas amik nombor aku tunggu jela nombor aku naik. Rope-ropenye, lepas dah dapat nombor, pemohon-pemohon MyKad baru cam aku nih haruslah masukkan resit 10 henggit yang aku bayar semalam tu kat satu mail box kat sebelah kaunter yang collect MyKad. Kalo tak masukkan sampaila nombor naik, jangan harapla nak dapat MyKad time-time tu jugak. Pasal, bile kite masukkan resit tu, ade petugas yang akan amik n carik dulu MyKad tu, komdian akan pas terus ke kaunter. Aku adalah antara insan-insan terpilih yang tak masukkan resit tu ke dalam mail box sebab petugas kaunter yang bagi nombor tu tak cakap pape pun, plus mase tu orang ramai jadik aku dok kat belakang n tak sedar pulak kewujudan mail box tu. Sudahnye, bile nombor aku naik, kene tunggu lagi la huhuhu

MiMi "2" ADIA yang kagum ngan petugas JPN yang sentiasa senyum & tak marah walaupun orang ramai giler; dan jugak kene datang kerja awal dan balik lewat

Tiada ulasan: